Burgazeffekten

Felmeddelande

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls i menu_set_active_trail() (rad 2396 av /www/webvol3/e4/9sdb6tgjue0w3cf/burgaz.se/public_html/includes/menu.inc).

Vad innebär Burgazeffekten?

Att genom strukturerade metoder vända ett företags röda siffror till svarta genom att fokusera på medarbetarnas kapacitet. Enligt Gallup USA är det 73 procent av de anställda som inte brinner för sitt jobb. Med Burgazeffekten ökar engagemanget med 43 % genom att de anställda förstår sin egen del i helheten. Det ger resultat på sista raden.

Här är några exempel på Burgazeffekten:

Som vd/marknadsdirektör för Birka Cruises lyckades Wiveka Burgaz under åren 2006–2008 vända resultatet från en förlust på 100 miljoner kronor till en vinst på 50 miljoner kronor.

Det gjorde hon genom att få med sig hela personalen, från städare till kapten. Hon träffade all personal och gick igenom deras arbetsuppgifter, hon lät alla göra självskattningstestet Key Bahavior och personalen blev insatta i att deras främsta arbetsuppgift var att ge kunderna en bra upplevelse. Oavsett om det gällde att hytten var ren och snygg, maten god eller en allmänt hög service.

Städarna på Birka Paradise uttryckte det till exempel så här:

»Vi har inte uppskattat alla dina förändringar, men satan, det har alltid blivit bättre efteråt. Du har lärt oss att vi inte städar hytter, utan gör det bekvämt för våra gäster som betalar vår lön.«

Kännedomen om varumärket Birka Paradise ökade markant under dessa tre år från att vara »en av finlandsfärjorna« till »det enda renodlade kryssningsfartyget på Östersjön«.

Ett annat exempel är när Wiveka Burgaz var anställd på ett Investorföretag som heter Novare Academy. Kärnverksamheten för
bolaget är utbildning och utveckling av individer inom Investorsfärens bolag. Wiveka blev outsourcad till telekombolaget 3 där hon var med och byggde upp hela kundservice- och försäljningsorganisationen. När Wiveka kom in fanns det ett stort missnöje bland kunderna. 3 hade inte tillräcklig täckning och många tekniska problem. Växeln var nedringd av missnöjda kunder och väntetiden var uppe i en timme och 26 minuter.

Under tiden Wiveka var Head of Training and Development 2004–2005 gick företaget från 200 anställda och 20 000 kunder till 1 200 anställda och 400 000 kunder. 80 procent av samtalen blev besvarade inom 20 sekunder. Det skedde genom att Wiveka attitydtränade 80 nyanställda per månad i hur de skulle bemöta kunderna. Det ledde till att 3 sedan blev utsedd till bästa kundtjänst tre år i rad.

Under 1998–2003 var Wiveka Burgaz försäljningschef för KPA samt vd för KPA Kapitalförvaltning, som då förvaltade cirka 22 miljarder kronor. 1998 blev KPA konkurrensutsatt genom att det nya pensionssystemet kom. Nu skulle inte längre de kommunala arbetsgivarna välja pensionsform, utan arbetstagarna själva. Wiveka anställde tio personer med lokal förankring som åkte runt och besökte arbetsplatser i landet. Resultatet blev att 50 procent av målgruppen valde KPA.