Om oss

Felmeddelande

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls i menu_set_active_trail() (rad 2396 av /www/webvol3/e4/9sdb6tgjue0w3cf/burgaz.se/public_html/includes/menu.inc).

Wiveka Burgaz är eldsjälen bakom Burgaz Effect, där hon arbetar med att skapa lönsam effekt i företag oavsett bransch. Fokus är på att göra personalen passionerad och delaktig, bygga tydlig struktur, affärsplan och varumärkesplattform som engagerar. Företaget har tre affärsområden: kortade insatser i ledningsgrupper, avdelningar eller mindre företag, interimt management som kan sträcka sig över längre perioder samt styrelseuppdrag.

Wiveka Burgaz
Wiveka Burgaz

Wiveka är resultatinriktad och orädd, älskar utmaningar, att bygga strukturer och strategier samt driva verksamheter framåt.

– En av mina starkaste drivkrafter är människor av alla olika slag. Jag arbetar med Key Behavior, ett verktyg som tar fram individens styrkor och drivkrafter, säger hon.

»Jag tror benhårt på de anställdas potential, kraften i en positiv företagskultur och vikten av att känna stolthet och engagemang för sitt företag.«

Wiveka är legitimerad sjukgymnast men har sedan dess gjort sälj- och chefskarriär inom bank- och försäkringsvärlden och dessutom varit ansvarig för uppbyggnaden av mobiltelefonoperatören 3:s kundtjänst och varit vd och marknadschef för Birka Cruises.

Uppdragen följdes av interimuppdrag på Palatset Riddarholmen, Investerum och Select Wellness.

Sedan 2012 har Wiveka varit interim-vd på Nybergs Glas och Metall AB, där hon också varit styrelseledamot. Hon har också varit ledamot i styrelserna för Nybergs Brand- och Säkerhetsdörrar samt Nybergs Fönsterteknik. Interimuppdraget på Nybergs avslutades med att Wiveka genomförde en fusion med Ryds Glas i Stockholm, där tre anläggningar med totalt 65 anställda ingick. Dessutom knoppades två verksamheter av till dotterbolag, Nybergs Brand- och Säkerhetsdörrar och Nybergs Fönsterteknik.

En av de uppdrag som hon är mest känd för är Birka Cruises. När hon började 2006 var Birka Cruises ekonomi i botten.

– Jag såg möjligheten att positionera Birka Paradise och lyfta henne ur Finlandsfärjornas attitydträsk, säger hon i en intervju i Travel News från 2007.

Budskapet att Birka Paradise är ett kryssningsfartyg – inte en färja – var en del i detta arbete. Och det gav resultat. 2007 slog Birka Cruises Silja Line i den årliga branschundersökningen och fick för första gången högst ranking bland rederierna i fyra kategorier: kunnig och trevlig personal, kvalitet på lokaler, upplevelser ombord och säkerhet.

»Det berodde på att medarbetarnas fokus inte längre låg på konkurrenternas priser och desperat volymjakt – utan aktiv försäljning, service och produktutveckling.«

När Wiveka slutade på Birka Cruices hade hon vänt utvecklingen från 100 miljoner kronor i förlust till 50 miljoner kronor i vinst.

Wiveka är inte rädd för att kavla upp ärmarna och deltar alltid själv aktivt i arbetet och träffar all personal.

– På Nybergs Glas och Metall drog jag på mig blåställ och stod ute sju på morgonen i snöyra för att få reda på hur arbetet går till.

När hon jobbade på Birka lade hon interna och externa möten ombord. Då fick hon även tid att träffa fartygspersonalen, både i grovdisken som på kaptensbryggan.

Wiveka Burgaz kallar sig själv för strukturfascist.


– Folk som träffar mig privat får nog lätt uppfattningen av att jag är glad och sprallig. Men jag gillar ordning och reda. Med en bra plan och struktur kan folk jobba på ett mer hälsosamt sätt som inte blir för stressigt. Annars blir snabba beslut bara förvirrande och risken är stor att kostnaderna rusar i väg.

Med Burgaz Effects metodik går istället kostnaderna ned och företaget blir lönsamt.